Review IO Pages (Dutch)

Despair, The Tree Of Life en Spring zijn niet alleen titels van werken van Edvard Munch, het zijn ook enkele van de songtitels op The Scream Of Nature, het debuut van Lunar Clock. Deze in 2014 opgerichte formatie rondom zanger/toetsenman Robin Boer omschrijft dit album dan ook als Music Inspired By The Works Of Edvard Munch, terwijl de titel uiteraard refereert aan De Schreeuw (Skrik), het beroemdste schilderij van de Noorse kunstenaar.

De meeste van de tien gepresenteerde stukken worden aan elkaar geknoopt door omgevingsgeluiden (water, voetstappen), stemmen, percussie of geluidseffecten. Dit geeft het geheel het karakter van een audiotour in een museum of een via een podcast beluisterd muzikaal hoorspel, een indruk die versterkt wordt door de relatief korte duur van de episodes. Bij het componeren liet Boer, in enkele gevallen bijgestaan door gitarist Shardan Stream en voormalig bassist Dirk de Gooijer (in 2015 vervangen door Achille “Thefar Side” Regazzoni), zich inspireren door de symfonische rock uit de jaren zeventig. Ook zijn oude liefde voor min of meer progressieve popbands die vocale harmonieën centraal in hun liedjes hadden staan, is evident.

Hierdoor is de trip langs Munchs kunststukken eveneens een nostalgische reis door een verfijnd muzieklandschap. Vanaf het a capella vertolkte, meerstemmige Frieze, een eerbetoon aan de vocale hoogstandjes van Gentle Giant en The Beach Boys, wordt de bezoeker begeleid door King Crimson-achtige Mellotronstrijkers en –fluiten, eigenwijze, licht jazzy elektrische pianosolo’s, frivole Moog-escapades en aan Steve Hacketts sound verwante gitaarclimaxen. Intieme passages worden daarbij afgewisseld met scheuten bombast waarna we vervolgens terugkeren naar prachtige zangmelodieën die niet zouden misstaan in het oeuvre van Kayak, Coda of Alan Parsons.

Het slot en tevens de climax van de tour wordt gevormd door het vijftien minuten lange euforische drieluik Metabolism, waarbij in het afsluitende Spring heel zachtjes flarden van de ouverture weerklinken.

Fraai kunstwerkje dat gestoken is in een treffende hoes van duizendpoot Stormvogel.

René Yedema

Lunar Clock